Як виїхати з 30 секунд на схемі GP8

Про GP8

English version

Якщо говорити про покращення часу на схемах мото-джимхани, Ви помітите, що досвідчені райдери розбивають велику схему на менші частини та виділяють базові елементи. Одна з таких частин і сама по собі базовий елемент – це схема GP8

 

GP8 – це всесвітньо відома система градації/рейтингу для джимханістів, бо схему легко виставити будь-кому і будь де.

Вона складається з 2х конусів заввишки 40см, розташованих на відстані 12 метрів один від одного та стартових/фінішних воріт розміром 3 х 1 м кожні, що стоять за 3 метри від одного з конусів.

Ціль заїзду – проїхати якнайшвидше 5 повних вісімок.

Незважаючи на візуальну простоту, щоб проїхати GP8 правильно та швидко – це ціла справа, в якій райдер має використати різноманітні техніки швидко, вчасно та акуратно.

 

Приклади проходження

Ооо! Це завжди в задоволення дивитись як найкращі райдери їдуть схеми на високому рівні. Так Richard van Schouwenburg (Чемпіон Європи 2018) і Bob Stupler (Чемпіон Європи 2017) серед тих, що їдуть цю схему на найвищому рівні.

Боб проходить GP8 за 26.20 секунд, а Richard за 26.64, що на нашу думку нереально швидко! Дивіться самі:

Якщо Ви колись пробували проїхати схему GP8, а потім подивились ці відео, то впевнений, Ви вголос сказали: “Це щось нереальне, але виглядає так просто!”

Ми не можемо з цим не погодитись. Саме тому хотіли б розкрити деякі аспекти та розказати, як правильно їхати цю схему. Буде цікаво і тим хто цього не робив, так і тим хто вже досяг певних результатів, але прагне покращити свій час на GP8 та виїхати з 30 секунд.

 

Зони уваги

Давайте розглянемо, на чому треба сфокусуватись та що практикувати на GP8

  • правильна посадка на байку: намагайтесь бути вертикально на одній осі з байком та не робити контр-звішування (так, це може бути потрібно і комфортно коли ви тільки починаєте, але на більших швидкостях це вже не потрібно)
  • знайдіть правильну траєкторію, точки гальмування та повороту
  • робіть поворот голови та очима тримайте фокус на наступному конусі, периферійним зором слідкуйте з точками гальмування та повороту
  • звикайте до більших кутів нахилу та досягайте стабільності/комфортного положення в них, але це не їзда під колінку – тримайтесь обома ногами за бак
  • відпрацьовуйте акуратну роботу з передніми та задніми гальмами так, щоб допомогти мотоциклу повернути, а також завантажити передню підвіску та шину по-максимуму, проте, не перезавантажте її
  • збільшуйте швидкість входу в поворот
  • агресивна, але акуратна робота з ручкою газу

Ми назвали це зонами уваги тому, що багато з цього має бути зроблено майже одночасно, то привчайте себе тримати увагу на декількох зонах одночасно.

 

 

Детально про керування

Зони фокусу доволі загальні, а ви мабуть хочете знати: “що саме мені треба робити?”.

Все вірно, спочатку райдер має знати як правильно треба їхати, а вже потім закатувати це годинами практики.

Ми дуже дякуємо за допомогу двом професійним джимханістам Richard van Schouwenburg-у та Bob Stupler-у завдяки яким ми змогли зібрати та візуалізувати деталі керування мотоциклом для проходження GP8.

На зображенні нижче Ви можете побачити схему GP8 розмічену на секції S1, S2 та S3:

  • S1 – це гальмування в поворот і досягнення повного вивороту завдяки нахилу мотоцикла та вчасного використання переднього та заднього гальм
  • S2 – це проїзд через поворот з максимально можливою швидкістю та мінімальним використанням гальм, прагнемо утримувати мінімально можливий радіус розвороту
  • S3 – розгін та перекладка на наступний поворот

Під картинкою Ви побачите детальний графік, що відображає, які ограни керування задіяні в тій чи іншій ділянці. Для зручності ключові моменти в рамках секцій додатково відмічені лініями A-H.

Ми вирішили почати опис з кінця, а саме секції S3 та лінії H

Лінія H

  • Фіксуйте погляд на наступному конусі та цільтеся на точку входу
  • Нахиліть мотоцикл в сторону повороту
  • Гальмуйте передніми гальмами

Лінія A

  • Починайте поворот, контролюйте силу гальмування, а також виворіт керма трошки притримуючи його, якщо треба, але одночасно дозвольте йому закритись самому
  • Повільно відпустіть передні гальма
    Примітка: Під час гальмування в нахилі ви можете відчути, як кермо давить вам в долоню з тієї ж сторони в яку робите поворот. В залежності від налаштувань мотоцикла, ви можете це відчути сильніше, а можете зовсім не відчути.

Лінія B

  • Плавно додайте задні гальма
  • Застосуйте контрруління для збільшення куту нахилу

Лінія C

  • Досить гальмувати передніми гальмами, кермо вже в максимальному вивороті
  • Ще трошки підгальмуйте задніми гальмами
  • Тепер швидко досягніть повного вивороту, але так, щоб мотоцикл не почав підніматись
    Примітка: Якщо ви відчуваєте, що ваш байк випрямляється коли ви гальмуєте – значить ви робите щось не так
  • Поверніть голову і фіксуйте погляд на наступному конусі та цільтеся в точку входу в наступний поворот

Лінія D

  • Тримайте повний виворот під час розвороту
  • Ви можете підгальмувати задніми гальмами для зменшення радіусу, але одразу ж відпускайте їх, якщо вони вам більше не потрібні. Можна використовувати пульсуючий рух ногою.
  • Якщо Ви не піднімаєте холості оберти байку (що допомагає стабільніше вести мотоцикл в поворотах), тоді Вам треба стабільно тримати ручку акселератора у відкритому положенні.
  • Контролюйте швидкість задніми гальмами, а не акселератором

Лінія E

  • Швико, проте контрольовано розганяйтесь
  • Стримуйте розгін за допомогою задніх гальм

Лінія F

  • Тримайте фокус на наступному конусі та цільтеся точку входу в поворот
  • Швидко зробіть перекладку на іншу сторону повороту

Лінія G

  • Закрийте газ
  • Почніть гальмувати передніми гальмами

Як бачите, не така-то й легка ця GP8, незважаючи на свою простоту. Але не розчаровуйтесь – більше практикуйтесь і у вас все вийде!

Різні траєкторії в GP8

Деякі досвідчені райдери вже могли помітити, що ми майже нічого не сказали про траєкторію і ось чому.

Це дійсно проблема, чи краще сказати особливість, бо траєкторія залежить від того, яким мотоциклом Ви керуєте:

  • мотоцикли з великим моментом на низах (high bottom-end torque) можуть їхати більш короткую траєкторією
  • ті що з моментом на верхах, такі як NSR250 мають їхати більш широкою дугою, щоб тримати оберти мотору в зоні моменту
  • байки з плавною кривою моменту – не використовують зчеплення; це 3 та 4 циліндрові з короткими передаточними числами
  • більш агресивна крива моменту (1 та 2 циліндрові) вимагає використовувати зчеплення, для згладжування піків в кривій

Різні техніки керування в GP8

Після роботи над діаграмою, Річард написав мені те, що здивувало мене найбільше. Я думав, що ми нарешті вивели формулу “найкращої техніки проходження GP”, так би мовити “Святий Грааль GP8”, але це було правдиво лише частково.

Ось, що написав Річард:

“Хм, схоже Боб використовує дещо іншу техніку за мене. На розвороті я їду в повному вивороті і коли треба вийти з розвороту я викручую газ. Боб на розвороті не їде в повний виворіт (майже в повний), а для того, щоб вийти з розвороту він “падає” в повний виворіт і вже тоді додає газу. Таким чином Боб їде за 26.20,  а в мене виходить тільки 26.67.
Мені здається, що моя техніка більш доступна для “початківців” – ширша лінія входу, звичність повного вивороту, а потім активний розгін з повороту, це якось більш логічно”

Сподіваюсь тепер і у Вас є відчуття масштабності того, що сховано за такою непримітною простою, але великою вісімкою GP8.

Сподіваємось під час практики Ви відкриєте для себе ще більше нюансів.

Як тренуватись

Виглядає приголомшливо, але не варто лякатись, треба просто зосередитись на одній з областей та практикуватись поки не з’явиться відчуття, що у вас виходить і ви зробили крок на рівень вище.

Ми вважаємо, що класний критерий “вкатаності” – це на скільки Ви почуваєтесь розслаблено та комфортно під час відпрацювання елементів. Як тільки ви це відчули – можна братись за наступну зону. З часом вивчене “осяде на підкорку” і ви зможете тримати увагу на декількох речах одночасно та при потребі перемикати більше уваги на ту чи іншу зону в правильний момент.

Порада: Попросіть когось з знайомих або самі зніміть на відео Ваше тренування. Якщо робити це з того ж ракурсу, то такі відео допоможуть Вам помітити свої помилки, недоліки та зрозуміти як Ви прогресуєте.

Кращий з кращих

Ви ж в курсі, що Джимхана – це японський спорт і найкращі з топ-райдерів родом звідти. А тепер зацініть як Haruhiko Tsujiie їде GP8 за рекордні 25.790 секунд на своєму GSX-R1000. Тож навіть у Річарда та Боба залишається питання “Як проїхати GP8 за 25 секунд?”

Для цього Haruhiko Tsujiie рекомендує :

  • гальмувати так слабо, як тільки можливо
  • відпускайте гальма раніше ніж звикли
  • важливо плавно гальмувати
  • довіряйте вашим шинам, навіть якщо йдете з невеличким перебільшенням швидкості
  • нахиляйте корпус всередину повороту
  • тримайте голову якомога нижче та повертайте її раніше під час поворотів
  • коли мотоцикл виходить з повороту – ви можете плавно та сильно відкрити газ. В цей момент не піднімайте мотоцикл і повністю відкрийте газ знаходячись в нахилі
  • і дуже багато практикуйте це раз за разом
  • важливо зберігати плавність, тримаючи значення перевантажень G (плавність, навантаження) на одному рівні під час поворотів
  • довертайте мотоцикл в повний виворіт; коли це робиться швидко, то мотоцикл прискорюється в повороті сам

Слова подяки

Ми ще раз дякуємо Richard van SchouwenburgBob StuplerJan Zapach та Haruhiko Tsujiie за корисні поради, редагування та підготовку цієї статті! Без вас це було б неможливо! Дякуємо, Ви надихаєте джимханістів з всього світу!  МотоДжимханаКиїв бажає Вам досягати найвищих результатів у різноманітних змаганнях з Джимхани!

А читачам ми бажаємо терпіння та наполегливості в тренуваннях!

Кияни та гості можуть практикуватись на трасі GP8 завітавши на наші безкоштовні тренування з мото-джимхани.

Слідкуйте за новинами та подіями в наших соціальних мережах Facebook MotoGymkhanaKiev and Instagram MotoGymkhanaKiev.

Щасти!

Використання частин або всього матеріалу дозволяється тільки після узгодження з MotoGymkhanaKiev, для всіх окрім  Richard van SchouwenburgBob StuplerJan Zapach та Haruhiko Tsujiie, що можуть використовувати цей матеріал для комерційних та/або навчальних цілей.